Podcast roku Pod svícnem si úspěšně posvítil na problematiku domácího násilí
11. února 2025

Podcast roku Pod svícnem si úspěšně posvítil na problematiku domácího násilí

pro média

Každý pátý Čech někdy zažil domácí násilí. Na tuto alarmující statistiku upozorňuje od roku 2022 iniciativa Pod svícnem, která se snaží edukovat veřejnost, usiluje o změnu legislativy a podporuje oběti tohoto násilí. K tomu využívá jako jeden z hlavních komunikačních kanálů stejnojmennou podcastovou sérii, v níž přináší autentické výpovědi obětí/hrdinů i rozhovory s odborníky. Díky vysoké kvalitě, citlivému přístupu a spolupráci s Novinky.cz si Pod svícnem pravidelně poslechne přes 100 000 lidí. Není tedy divu, že v loňském ročníku Zlatého středníku naprosto ovládl kategorii Podcast a stal se finalistou mezinárodního ocenění Global Alliance World Public Relations & Communication Awards.

Jak celý projekt vznikl?

Podcast Pod svícnem založily Michaela Studená a Barbora Urbanová jako nezávislý projekt na platformě Spotify v roce 2022 a od počátku se nebály v něm otevírat citlivá a tabuizovaná témata, jako je psychologie obětí i násilníků. Podcast přináší autentické výpovědi obětí domácího a sexualizovaného násilí, které mapují nejen samotné průběhy násilí, ale i proces jeho eskalace, následky odchodu od násilníka a reakce institucí. V květnu 2023 oslovil autorky portál Novinky.cz, díky čemuž nyní podcast zahrnuje také obrazový materiál a články. Poslechovost dosahuje napříč platformami v průměru 100 000 posluchačů na epizodu. Projekt si od svého vzniku vysloužil řadu ocenění, včetně titulu Objev roku v anketě Podcast roku, a uspěl také v soutěžích Křišťálová lupa a Czech Social Awards.

Čeho chtěly autorky podcastem dosáhnout?

Podcast si klade za cíl prostřednictvím rozhovorů s oběťmi domácího násilí ukázat jeho formy, jak k němu dochází, kdo může být agresorem a jaký dopad na oběti má. Je jedním z nástrojů edukace veřejnosti a tlaku na politiky, proč by se měli touto problematikou zabývat. Staví na autenticitě výpovědí a propojuje reálné příběhy s širší osvětou.

V čem je inovativní?

Podcast Pod svícnem je prvním projektem v Česku, který se cíleně věnuje domácímu násilí, a zároveň jediným s takto širokým dosahem a respektem odborné i novinářské veřejnosti. Na jeho základě vznikl například tzv. lex Eliška, součást legislativní redefinice znásilnění zaměřené na ochranu dětí. Podcast se nebojí otevírat témata jako dohoda o vině a trestu či vzdělávání soudců, čímž posouvá diskuzi nad rámec běžného povědomí o problematice.

Jaké byly cílové skupiny a jejich zásah?

Podcast oslovuje oběti domácího násilí i širokou veřejnost. Průměrná poslechovost jednotlivých epizod dosahuje desítek tisíc, přičemž podcast hojně sdílejí influenceři. Sociální sítě projektu zaznamenaly značný úspěch – na Instagramu má 20 000 sledujících, na X (Twitteru) 12 000 sledujících. Debaty pořádané před živým publikem po celé republice jsou pravidelně vyprodané. Díky fundraisingu se podařilo na platformě Donio vybrat přes 580 tisíc korun, na transparentním účtu dalších 220 tisíc korun, a pro jednotlivé oběti bylo získáno více než 5,6 milionu korun.

Jak podcast vzniká?

Obsah vzniká ve spolupráci s oběťmi a odborníky, což umožňuje zachytit problematiku domácího násilí v celé její šíři – od psychologických mechanismů až po selhání systému. Podcast se vyhýbá označování postižených jako "oběti" a nazývá je "hrdiny", aby se zbavili stigmatu pasivity a studu. Zabývá se násilím na ženách, mužích, dětech i seniorech a snaží se osvětlit jak psychologii obětí a násilníků, tak i práva, která postiženým náleží. Projekt je odbornou i novinářskou komunitou hodnocen jako citlivě a originálně zpracovaný.

Dosažené výsledky a legislativní dopad

Podcast významně přispěl k osvětě veřejnosti a díky jeho vlivu prošla redefinice znásilnění legislativním procesem a od 1. 1. 2025 nabyla tato novela trestního zákona na účinnosti. Jedná se i o samotném zákonu o domácím násilí. Podle agentury Ipsos zná značku Pod svícnem přibližně 2 miliony lidí, což potvrzuje úspěch v edukaci veřejnosti i dopad projektu na společenské povědomí. To vše s nulovým rozpočtem.