Národní den bez spěchu zpomalil Česko a odnesl si zlato v kategorii Finanční služby
9 z 10 řidičů přiznává, že porušuje rychlostní předpisy a 43 % z nich spěchá, protože dohání zpoždění. Aby zpomalili, vyhlásila Česká asociace pojišťoven ve spolupráci s agenturami Hero & Outlaw a McCann Prague “Národní den bez spěchu”. Iniciativa využila kulturních, sportovních a vzdělávacích akcí k získání celorepublikové publicity a zvýšení povědomí o problému rychlé jízdy. Zpožděním zásadních událostí, jako fotbalového poháru, zpravodajství, představení nebo výuky, přilákal tento den zpravodajské relace i média, která doručila zprávu více 7,3 milionů lidí. Právem si kampaň odnesla prvenství ve Zlatém středníku v kategorii Finanční služby.
Celonárodní hnutí umožnilo lidem zpomalit tím, že jim poskytlo několik minut navíc. Události se odehrávaly na různých místech v průběhu celého 3. dubna, počínaje univerzitami a ranními pořady, pozastavením orloje, poledním zpravodajstvím, odpoledním fotbalovým zápasem až večerním divadelním představením. Média hrála zásadní roli při šíření informací a propagaci dne, v čele s Českou televizí, Českým rozhlasem nebo sítí rádií Active. K iniciativě se zapojila i řada influencerů, kteří akci podpořili šířením manifesta či vlastními vzkazy, nebo více než 30 komerčních partnerů jako BMW, MOL, DPD, Rekola, Vodafone, Rohlik.cz a mnoho dalších.
Jak celý projekt vznikl a co bylo jeho cílem?
Cílem je snížit počet nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí, přimět lidi ke zpomalení jízdy a připomenout jim, že pár minut času navíc na silnici nestojí za to, aby riskovali. Den, kdy je možné se opozdit výměnou za větší bezpečnost na silnicích. Iniciativa vyzvala instituce, školy, redakce, fotbalové kluby nebo divadla, aby se zapojily a symbolicky zpozdily své akce, a to až o 13 minut, a změnily tak chování společnosti. NDBS navazuje na kampaň Zpomal, dokud není skutečně pozdě a 13 MINUT. Osvětové kampaně musí působit dlouhodobě, proto vznikla tato pravidelná událost.
Jaká byla cílová skupina a jejich zásah?
Za posledních deset let způsobili řidiči v nepřiměřené rychlosti celkem 134 891 dopravních nehod. Z nich téměř polovina skončila s následky. Cílovou skupinou je 6,2 milionů lidí v produktivním věku, tedy od 15 do 64 let. Dle kumulativních výsledků se kampani podařilo zasáhnout tuto cílovku více než 3x. V druhém ročníku se pořadatelé rozhodli také významně posílit účast partnerů z řad firem a médií pro maximalizaci celospolečenského apelu.
Jak vypadal kreativní proces?
Hlavním motivem NDBS v oblasti obsahu byl založen na uvědomění si hodnoty času a důsledků spěchu, zejména za volantem. Obsah byl strukturován tak, aby vzbudil zájem a podpořil zamyšlení veřejnosti nad svými každodenními návyky. Kampaň využila ke komunikaci reálné statistiky a data z Portálu nehod, které ilustrují dopady nepřiměřené rychlosti. Klíčovými prvky byl i manifest, který poskytoval jasně formulované argumenty a zásady, které veřejnost vyzývaly k zpomalení a přemýšlení o svých každodenních rozhodnutích. Videospot pak efektivně rozšiřoval hlavní myšlenku kampaně skrze výzvy od celebrit, záchranářů a influencerů.
Jaký byl rozpočet a jak se podařilo naplnit cíle?
Mediální budget byl 1 988 000 Kč bez DPH, přičemž hodnota celkového získaného mediálního prostoru byla 252 milionů.
Celkový odhad všech lidí zasažených komunikací NDBS napříč všemi kanály je 7,3 milionu lidí v ČR. Během kampaně se uskutečnilo 178 výstupů napříč médii, s kumulovaným mediálním zásahem 204 GRP. Videem na online platformách bylo zasaženo 5,7 milionů unikátních lidí. Lidé celkově strávili s videem přes 32 000 hodin, což je v přepočtu přes 3,5 roku. Oproti roku 2023 se hodnota PR medií zvýšila čtyřnásobně.